Bila Jerebu melanda semua orang jatuh sakit...

Semalam aku hanya duduk di rumah kerana keadaan kesihatan yang tidak mengizinkan...Sakit tekak, batuk & selsema...3 adik-beradik yang selalu datang pada semua orang..Aku ni jarang selsema tapi sakit tekak kerap melanda..Cara aku untuk hilangkan sakit tekak campurkan air panas yg betul2 fresh lepas masak dengan air kosong biasa tapi bukan air sejuk peti ais...Selawat & minum...Fuhhh lega rasanya tekak...Virus nipun bermula dari Hubby aku sebab dia ada tonsil...Sepatutnya dah kena buat operation tonsil tapi asyik tangguh jer..Doktor kata orang yang ada tonsil ni akan kerap sakit tekak & demam..So, bila virus tonsil merebak maka kami seisi keluarga di rumah juga mendapat aura...Virus tonsil ni boleh berjangkit tau...Ditambah lagi dengan keadaan cuaca akhir2 ini..Sekejap panas, sekejap hujan dan kesudahannya jerebu yang melanda lagi menambahkan situasi tegang keadaan diri ini..Ngeh3x..



Jerebu yang melanda KL-google-



Tonsil -google-

Kesian pada anak2lah..Bila batuk & selsema melanda susah diorg nak tidur...Tak lena juga dibuatnya...Aku pun sama gak terjebak la tidur tak lena...Mujur la anak2 aku kuat minum air masak jadi cepat la diorg baik tambahan pula adik masih menyusu badan, antibodi dia sangat kuat..Kalau selsema pun dalam sehari dua dah baik...Demam baru sekali-dua..Itupun sekejap sebab nak pandai la tu...HE3X... Jadi, di musim2 jerebu ini kurangkanlah aktiviti di luar...Banyakkan minum air suam...Kalau nak gi mana2 tu make sure le tungkap kereta tutup..Kurangkan terdedah pada tempat2 terbuka ye...Wah cam pakar lak nak bagi nasihat...Ok adios semua...



Comments

Popular posts from this blog

" Seminggu 100 Follower Kembali "

Nak Regsiter Kakak kat Pra-Sekolah