Anak Harta Dunia Akhirat...


Kekadang hati terdetik, kenapalah ada sesetengah orang nak anak ramai2 ye??? Sebenarnya anaklah harta dunia & akhirat...Yang penting akhirat kelak kerana tatkla kita telah tiada anaklah yg akan mendoakan kita...Pagi tadi ada juga aku menyuarakan rasa hati pada kakak...Kakak perlu jadi anak yang solehah...Solehah tu apa mama??? Aku jawab solehah anak yang taat, dengar kata mama & ayah, tak tinggal solat, selalu pegi ngaji dan doakan mama & ayah bila mama & ayah dah takde...Kakak pun mengangguk tanda faham dan harapan aku agar dia faham apa yang aku katakan walaupun dia hanya berusia 5 tahun...Aku kata pada dia yang kakak kena selalu baca Al-Fatihah, ajar Adik sama baca Al-Fatihah...Bila solat kena doa "Ya Allah, ampunkan dosa Mama & Ayah saya"...Kakak pun ok aje sebab dia pun dah lancar baca Al-Fatihah walaupun terkadang itu tidaklah sempurna sebutannya spt orang dewasa...Solat sebagai tiang agama mula dipelajari ketika usia 4 tahun bila masuk sekolah...Walaupun tidak dipraktikkan sepenuhnya tetapi sekurang2 dia tahu bahawa solat 5 waktu adalah Rukun Islam...Setiap malam mesti kena baca Rukun Islam & Rukun Iman...Kini aku mengerti mengapa sesetengah orang inginkan anak ramai...Bukan hanya mendoakan kita tetapi anak2lah yang akan memandikan kita, mengkafankan, menyembahyangkan serta mendoakan, mengiringi kita sehinggalah mendukung kita masuk ke liang lahat...Tanpa anak pada siapalah harapan kita di sana kelak??? Moga2 aku dikurniakan anak2 yg sentiasa mendoakan ibubapanya...Insya-Allah...


Gembira rasa di hati bila mereka jua gembira...

Comments

Unknown said…
comel anak akak..

kalau free jemput singgah ke blog saya.
Komen membina amat dialu-alukan
http://fahmiefiras.blogspot.com/
oshin said…
comel....

jom join

http://gurlgemini.blogspot.com/2011/07/berapa-umor-awak-umor-saya.html
Diana @ BKKC said…
hehe...harap dipermudahkan berolehi zuriat...
deqlis said…
comey nyerr ..

Tolong vote picture saya


1. Klik LIKE this page..

http://www.facebook.com/MyWrangler?ref=ts

2. Then gi
http://apps.facebook.com/mywranglerway/

kat "search photo" type "Ellismelia Mohamad" then kuar gambo saya pakai baju biru...then LIKE yer..

klu leh guna gak ID mak/ayah/adik beradik/kawan dan tlg vote byk2x..thanks u..

atau sertai GA saya di SINI.. Timaceh
ajumohit said…
Comeynya kakak dan adik ni, anak2 umpama kain putih.... Terpulang pd kita utk mencoraknya
Gary Asip said…
betul tuh... sebab tuh la kena ajar anak betul2... supaya jadi anak soleh/solehah~.. =)
Cute MuM said…
amin..
tak nak tambah lagi ker?

Popular posts from this blog

" Seminggu 100 Follower Kembali "

Nak Regsiter Kakak kat Pra-Sekolah