WEEKEND & 5S

Well semua...Weekend yang sangat membosankan sbb takde aktiviti yang menarik...Sabtu datang ofis "KERJA"...Aku hangkut kakak & adik sekali..Seb baik la diorg buat hal sendiri jadi boleh le aku selesaikan kerja aku dalam 3 jam...Ala biasala siapkan laporan, buat tatacara kewangan (wah kelas aku...) n bersihkan tempat & persekitaran kerja...Baru nak start amalan 5S..Eh korang tau tak 5S tu ape??? Ha meh sini "MAMA VOGUE" nak korang baca pasal 5S kat sini...KLIK SINI



Ini le gambarajah berkaitan 5S...

Korang rasa bagus tak amalan 5S ni??? Bagi aku amalan 5S ni memang sangat bagus sbb akan membuatkan semuanya berada dalam keadaan teratur...Ada sesetengah orang memang dah lama amalkannya tapi tak sure bende tu 5S ke tak...Cam aku kalau nak ikut betul2 tiap satu tu takdele perfect..Tapi ada la beberapa perkara dalam 5S tu aku ikut..Contohnya STANDARDIZE..Ye diruang dapur aku tempat simpan (rempah, biskut, gula, tepung, garam etc...) hanya menggunakan "TUPPERWARE" sbb ia bagus, tahan lasak dan kedap udara (tapi kalau tak tutup rapat, mana ke mahu kedap udara)...SORT pula aku selalu buat time beli barang dapur...Aku sendiri akan mengasingkan barang basah, kering, lembut, keras kat kaunter n bagitau kat cashier tu "PLEASE MASUKKAN DALAM PLASTIK IKUT APA YG AKU DAH ASINGKAN"...CEREWETKAH AKU??? No, I have too because everything will be more easier bila aku balik umah nak susun barang2...Kasut2 juga aku akan asingkan ikut PRIORITY iaitu KASUT KERJA, KASUT JALAN2...SHINE tu rasenya semua org akan bersihkan rumah, bilik air, dapur & bilik masing2..Cam aku nak katakan tiap2 hari tu bersih rumah tak mampu badan ni rasanya..Banyak kerja lain menanti...Tapi bila part LAP2 ni serahkan saja pada Hubby sbb dia sangat suka MENGELAP...Untuk STRAIGHTEN biasanye aku memang letak balik brg2 yg aku ambik kat tempat asalnya kecuali kes "LUPE" (tak dapat nak dikato)...Sebenarnya bukan ape supaya senang, next time kalu org lain nak guna bende tu, kita bagitau jer bende tu kat mane..Ha kan senang takyah sepah2..Tapi Hubby aku memang pantang kalu sepah2 ni that's why anak2 balik jer umah, selipar terus susun di rak, beg terus susun ats meja, mainan lepas main simpan balik dlm bekas..Kalau tak SERABUT la Hubby aku...SUSTAIN tu yg kekadang susah tapi rasanya kalau semua bende jadi amalan dan kebiasaan secara automatiknya dia kekal maintain begitu...So, korang rasa susah tak 5S ni??? Kalau semua isi rumah amalkan 5S ni Insya-Allah rumah bersih, ceria & teratur..Even I'm not the perfectionist but I try to be perfect...



Comments

alinalan said…
as salam sis. thanks drop by our blog.
for ur fren tuh bleh ask her to view this tips http://alinalan.blogspot.com/2010/12/tips-breastfeeding-for-travelling-mom.html

anything can ask her to email me for support & sharing

Popular posts from this blog

" Seminggu 100 Follower Kembali "

Nak Regsiter Kakak kat Pra-Sekolah