Ke arah menjayakan Penyusuan Eksklusif

En3 hari ini lebih kepada kaum2 ibu, ibu2 mengandung, bakal2 ibu, bakal2 isteri orang & yang seangkatan dengannya tak lupa kaum adam yang berminat nak tau...Korang taukan kalu korang baca profile aku, "addicted to breastfeed my little Marissa exclusively" & alhamdulillah seusia umurnya 1Tahun 3 bulan, adik masih menyusu secara eksklusif...Apa kah rahsia aku ke arah penyusuan eksklusif ini??? Takde rahsia2 pun semuanya bergantung pada diri kita sendiri..Apa yang terbaik buat si manja kita...Langkah pertama yang aku ambik untuk penyusuan eksklusif ni:-
1) Nawaitu..Ya niat kepada diri sendiri bahawa aku ingin menyusukan anak aku tanpa bantuan FM
2) Cari & Gali ilmu tentang penyusuan secara eksklusif bagi memberi semangat kepada diri sendiri..Cth BLOG SARAKIDS
3) Buat target nak menyusu 6 bulan pertama..bila dah lepas, setahun lak..dahtu bila buka peti ais stok cam bnyk lagi terus target 2 tahun...Insya-Allah...
4) Masa dlm pantang, rajin2 kan diri buat stok bebnyk
5) Siap sedia dengan peralatan yang secukupnya spt pam susu (WAJIB), cooler bag+ice pack for travel
6) Rajin2 kan diri untuk mengepam setiap 3 jam..Ingat konsep more demand, more supply...
7) Yang penting, Don't give up

So, any bloggers yang nak sharing2 boleh le sama2 kita bersharing info together-gether...Kesian kat anak2 kita awl2 dah minum susu lembu, padahal susu ibu adalah yg terbaik...Aku sendiri nyesal sbb tak cukup ilmu untuk anak pertama n now Allah dah bagi aku peluang kedua untuk tebus kesilapan lalu..Dan aku harap aku dapat meneruskan penyusuan eksklusif ni untuk Marissa dan anak2 yg seterusnya (Insya-Allah)...Stok EBM dah tinggal 20 kat dlm peti ais...Masih cukup krn Marissa hanya minum 3x shj sepanjang aku takde...Dan dlm sehari aku dapat buat stok sebyk 4 botol sekurang-kurangnya 20oz...Alhamdulillah murah rezeki Marissa...Perjalanan penyusuan aku masih berbaki 7 bulan lagi ni...Harap semuanya ok berjalan dengan lancar & sempurna...Bangkitla semua kaum2 ibu..Jgn fikir susu takde..Set mind yang susu kita sentiasa ada untuk anak kita kerana Allah telah menciptakan kita kilang susu yang terbaik sekali di dunia...

The best ever milk in the world "BREAST MILK"

Sori gambo tertutup mata--Senang jer kan kat mane2 pun boleh..Yang penting "JAGA AURAT"

Yang ni stok susu yang lama masa ni bnyk lagi...

Cam2 botol ada tapi sekrg dah standardize...

Ni masa dalam pantang...

Comments

Cute MuM said…
insyallah anak no2 dan seterusnya cute mum akan bagi susu ibu sepenuhnya...
emarieys said…
anak sulung ema tak minum susu badan..tp anak no dua..susu badan dah kering pun still nak hisap lagi...adush....

Popular posts from this blog

" Seminggu 100 Follower Kembali "

Nak Regsiter Kakak kat Pra-Sekolah