Hukum Anak Susuan Secara Direct Feeding @ Botol



(google pics)


Salam Jumaat semua...Alhamdulillah hari ni dah masuk hari ke 26 kita berpuasa...Syukur kerana telah dipermudahkan..Just nak share info sikit pasal anak susuan...Anyway, aku pernah menyusukan anak buah aku sebelum ni atas dasar kasihan kerana mak dia perlu berkursus beberapa hari...Dan atas dasar kasihan melihat dia "tercari-cari" tatkala aku mendukung dia, aku terus menyusukan dia but sekali tu je la...




Then, baru2 ni adik ipar aku pulak telah dikurniakan anak perempuan, sekali lagi aku telah menyusukan anak dia atas dasar kasihan melihat dia yg ingin menyusu tapi maknya tidak mampu menyusukan kerana masalah "luka"...Apa yang aku tahu sebelum memberi susu kepada "anak orang" lain perlulah mendapat keizinan dari suami...Walaupun aku tak minta izin dulu tapi aku akan bagitau kepada Hubby yang aku telah menyusukan "anak orang lain"...So far, dia tak pernah marah & tak pernah TIDAK bersetuju...



Orang selalu kata anak susuan tak boleh kahwin dengan anak2 kita sendiri...Yes correct hukumnya "HARAM"...Tapi berbeza pula dengan susu ibu yang diberikan melalui botol...Hukumnya "TIDAK HARAM" untuk mereka berkahwin walaupun dari sumber susu yang sama...Jom baca sini...Kerana baru2 ini telah wujud satu komuniti di mana ibu2 yg ingin menyumbangkan susu mereka untuk diberikan kepada bayi2 yg memerlukan telah diperdebatkan...Namun begitu apa yang pasti, susu yg disumbangkan kepada bayi2 tersebut tidak menjadikan bayi2 tersebut sebagai 'anak susuan" sebaliknya sekiranya bayi2 tersebut disusui secara "direct feeding" barulah dikatakan anak susuan...Apa yang dapat disimpulkan di sini, susu ibu adalah yang terbaik sebab itu wujudnya satu komuniti yang menerima sumbangan susu ibu untuk diberikan kepada "bayi" yang memerlukan...Apa yang pasti, ibu susuan akan terjadi sekiranya kita menyusukan bayi tersebut melalui "payudara" kita sendiri bukan melalui botol kerana "bonding" & sifat kasih sayang antara ibu yang menyusukan & bayi yang disusui akan wujud...




(google pics)

Comments

Anum said…
info yang sangat berguna
eB said…
sebagai seorg ibu susuan, aper yg eB tahu.
1. baby yg kiter susukan tuh kealah 3 kali kenyang... so in our kes... mmg Aeeky tuh anak eB la.. ;p
2. kena mtk izin ngan suamai... alhamdulillah shah izinkan :)

mmg cian kan tgk baby tercarik2 & nanges xleh menyusu . alahai...

ps: tq 4 sharing :)
aanie said…
ooo ye ke..baru tahu ni..thanx maria....
adam pun penah disusukan kakak ipar sb time tu susu sy x byk..adam lak asyik lapar je...
aizamia3 said…
setakat ni belum pernah lagi..
Elih Japahar said…
saya pernah menyusu dgn sepupu emak (mak cik sy) sy jugak :) so far, sy anggap dia sperti mak sy sendiri...hehe tq sharing ye

Popular posts from this blog

" Seminggu 100 Follower Kembali "

Nak Regsiter Kakak kat Pra-Sekolah