PENTING HEMOGLOBIN DARAH UNTUK IBU MENGANDUNG

Assalam semua...Korang tahu tak pasal HEMOGLOBIN DARAH atau singkatannya HB...Untuk ibu2 mengandung cam aku ni HB ni sangat penting tau...Fungsinya mengangkut oksigen (even aku blajar BIOLOGI tp lupe further details function HB ni..he..he..he.) Normal HB ialah bacaan 11 dan ke atas tapi aku ni tak pernah lepas dari 11...The last checkup bacaan HB aku dropped 9.4...GILER KO!!! Apa lagi bising ler nurse tu...Dari makan pil zat besi sekali sehari dinaikkan 2 biji dan sekrg 3 biji sehari...Nurse kata makan hati tapi tekak aku tak mampu nak telan hati..Ko mampu??? So, biar je le aku telan 3 biji pil zat besi...Rupanye ada juge cara makan zat besi ni..Jangan suka2 nak telan jer...Kena ambik 2 jam sebelum makan atau 2 jam selepas makan..Takleh minum dengan kopi, teh atau minuman bersusu...Zat Besi tak serap nanti...Tanda2 kekurangan zat besi:

  • cepat letih & mengantuk
  • berdebar2
  • kerap pening
  • rasa nak pitam
Kalau ada tanda2 camni cepat2 lah pegi hospital ye uols...So far, pening n penat tu biasa tapi belum tahap kritikal lagi ler...Dari awl 3 bulan checkup, HB aku memang x pernah lebih 11...Sudahnya org lain sebulan sekali checkup tapi aku 2 minggu sekali ok..sampai dah jumpe pakar pemakanan pun, HB aku cam gitu...Lagi 2 minggu kena buat ujian darah untuk tahu apa sebnrnya masalah aku ni...Nurse kata bila HB kurang namanya anemia, kalau tak naik juga takut tahap Thalessemia dan last stage LEUKIMIA...Mohon dijauhkan Allah penyakit ni...Tapi apa yg aku tahu Thalessemia adalah penyakit keturunan...Uols doakanlah yg terbaik untuk aku ye...Harap semuanya ok...Lagi satu yg nurse risau kalau HB x naik, kekdg ibu boleh kena sawan dan tahap yg teruk boleh sebabkan kematian pada kandungan..Itu yg nak dielakkan..

Macam2 ibu mengandung nikan...Hopefully semuanya ok...PRAY FOR D BEST!!!

Comments

Popular posts from this blog

" Seminggu 100 Follower Kembali "

Nak Regsiter Kakak kat Pra-Sekolah